دلیل عدم رغبت سرمایه گذاران ، دخالت های دولت در بازار آزاد است

0

تجارت جهانی / ترانه رسولیان : در حال حاضر شاهد تغییرات متعدد قوانین تجاری هستیم که نشان دهنده عدم ثبات است . از سوی دیگر، بازرگانان با قوانین به روز دنیا ، آشنایی کافی ندارند و بیشتر تجار ایرانی با فرمول‌های قدیمی در بازارهای جهانی، کار می کنند. تجارت جهانی، برای بررسی چالش‌های پیش رو با عاطفه درودی، وکیل رسمی دادگستری و تحلیلگر ارشد حقوق تجارت بین‌الملل گفتگویی داشته که در ادامه از نظر می‌گذرد:

 

چرا اطلاعات تجار ایرانی درباره حقوق تجارت بین‌الملل، پایین است؟

به نظر من هنوز اکثر تجار به روش سنتی و قدیمی کار می کنند و اکثرا افراد در فضای سوشال مدیا فعالیتی ندارند. آنها اکثرا تمایل دارند به همان روش قدیمی و سنتی تجارت کنند اما رفته رفته بازرگانان به سمت اینترنت و اطلاعات جدید تر در رابطه با تجارت رو می آورند و به تبع آن اطلاعات و سواد تجاری افراد بیشتر خواهد شد .

 

اساسا افزایش اطلاعات برای عقد قراردادهای تجاری- بین المللی، چگونه به دست می‌آید؟
همانطور که گفتم عده‌ای از تجار هنوز به سبک سنتی فعالیت می کنند اما شاهد این هستیم که تاجران جوان هم وارد عرصه کار شدند و به نوعی پیشرفت‌های چشم‌گیری در سبک کارشان  دیده می‌شود . این دست از تاجران چه شخص حقوقی باشند چه شرکت یا تجارت خانه ، سیستم سازی انجام داده‌اند و دارای مشاوران حقوقی در زمینه تجارت هستند. این سیستم سازی حقوقی در بر دارنده حقوق داخلی و حقوق خارجی است که استانداردهای بین‌المللی را اخذ می کنند. به صورت کلی این سیستم سازی و داشتن مشاوران حقوقی تجار را از دچار شدن به هر گونه خطر و ریسک های احتمالی ، مصون می دارد.

 

از نظر قوانین حقوقی، ایجاد مناطق آزاد تجاری بین ایران و‌ کشورهای همسایه، مستلزم چه نکاتی است؟ آیا باید قوانین مختص به آن‌ را در مجلس تصویب کرد یا با قوانین موجود قابل اجرا است؟
قطعا قوانین ما به رشد کاملی که باید، نرسیده است . در این حالت نمی‌توان تمامی چالش‌ها را پوشش داد. این در حالی است که متاسفانه بازار ایران دچار شکست‌های زیادی است و دولت هم در این مواقع دخالت می کند پس ما بازار به طور کاملا آزادی نداریم.
این دخالت دولت بعضی مواقع به صورت طبیعی ، ایجابی ، قانون‌گذاری و یا به صورت پیشگیری و مجازات است. در مناطق آزاد با توجه به شرایطی که دارند باید دست دولت در دخالت  کوتاه‌تر باشد. به همین جهت ما نیازمند وضع قوانین جدیدی هستیم تا از بروز مشکلات جدی در بازار آزاد جلوگیری کنیم. قوانینی که داریم مختص بازار میانی (دخالت دولت و بازار با هم ) است نه مناسب برای بازار آزاد! پس باید تغییراتی اعمال شود .

 

مناطق آزاد تجاری در چند سال اخیر‌ جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داده‌اند؛ چرا قوانین حقوقی – تجاری مدام در حال تغییر هستند و‌ پیامدهای آن چیست؟
دلیل تغییر قوانین تجاری نشان دهنده ناکارآمد بودن قوانین است. تحلیل اقتصادی نشان می دهد که وقتی قانونی ناکارآمد هست و با عرف و بازار جهانی مطابقت ندارد، مجبور هستیم آن ها را تغییر دهیم.
طبیعتا به دلیل دخالت دولت در بازار و تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت در بازاری که دخالت دولت وجود نداشته باشد ، حضور سرمایه‌گذاران و رغبتشان کم خواهد شد .
به طور خلاصه تا زمانی که دخالت دولت در مناطق آزاد مثل سرزمین اصلی وجود داشته باشد ما نمی توانیم شاهد قوانین مناسب برای بازار آزاد باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *